Dacia Logan 1.5 dci

No i przyszła kolej na kolejny samochodzik w rodzinie :). Kiedyś chciałem pozwolić sobie na nowy - nie udało się. Dzisiaj stało się to prawie możliwe. Prawie bo samochód prawie nowy - 2008 rok produkcji i tylko 51000 km


P     o     L     E     C     A     M     ↴

29 maj 2013

Wymiana filtra powietrza w Leo_siu

Leo_ś po wymianie oleju (stanie licznika 52526 km) :) koszt oleju (5l) - 140,00 PLN, filtra 20,00 PLN, uszczelki korka spustowego 1,00 PLN + wymiana 30,00 PLN = 191,00 PLN. Jako że udało mi się wymienić lusterka samodzielnie poszedłem za ciosem i zostałem po raz kolejny bohaterem we własnym domu i postanowiłem wymienić tytułowy filtr powietrza.


Aby zabrać się do wymiany filtru powietrza musimy go zanabyć - ja zaopatrzyłem się w produkt Filtrona AP 143/6 w cenie 69,00 PLN w normalnym osiedlowym sklepiku motoryzacyjnym. Jako że nie bardzo wiedziałem jak zabrać się za owa czynność przy Leo_siu poszperałem w necie by znaleźć informację co, z czym i jak się je podczas owej operacji na żywym organizmie. Znalazłem na stronie domowej rumuńskiego fana tego samochodu: http://www.tutorialelogan.ro/ - filmik z tutorialu na końcu wpisu. Kiedy już mamy filtr potrzebować będziemy jeszcze mały płaski śrubokręt i jeden klucz torx 20.


Pierwszą czynnością po podniesieniu i zabezpieczeniu maski zdejmujemy (wyrywamy ;)) tę widoczną na powyższym zdjęciu plastikową osłonę silnika z napisem RENAULT 1,5 dCi. Jest mocowana na takie śmieszne zatrzaski - dwa z lewej strony przodu i tyłu oraz jeden z prawej strony. Kiedy już uda nam się to uczynić ukazuje się nam obudowa filtru powietrza którą musimy zdjąć i rozkręcić. W porównaniu z filmem instruktażowym u mnie jest jedno złącze więcej do rozłączenia ale nie potrafiłem sobie dać z nim rady więc skończyło się na rozłączeniu złączki (jak na filmie) zdjęciu obudowy z mocowań i rozkręceniu połówek obudowy.




Podejmując się tego jak że "trudnego" zadania nie sądziłem że będzie ono tak proste i szybkie mimo iż było to moje pierwsze spotkanie z takim sposobem wymiany filtra. Dotychczas aby wykonać tę czynność trzeba było odkręcić jedną śrubę motylek czy też zdjąć 3 zatrzaski (w zależności od modelu samochodu) - tu w daciii wygląda to znacznie inaczej - rzekłbym gorzej - ale udało się to zrobić w 15 minut lekko brudząc sobie ręce. Przy okazji po wymianie oleju i filtra muszę skrytykować trochę chłopaków którzy to robili bo nie dokręcili metalowej osłony pod silnikiem i po trzech dniach jazdy po szczecińskich ulicach coś nagle zaczęło napierdzielać przy prawym kole podczas do hamowania i jazdy po wertepach. W pierwszej chwili myślałem iż to tłumik ale ten wisiał na swoim miejscu, przeraziłem się ze coś w zawieszeniu - pojechałem więc do serwisu (ABC Auto) gdzie mechanik po jeździe próbnej podniósł Leo_sia na podnośniku i kiedy powiedziałem że ostatnio co było robione to wymiana oleju i ... odkęcanie/przykręcanie osłony silnika po sprawdzeniu okazał się iż obie śruby mocujące ową płytę właśnie po stronie pasażera są luźne - ufff. Skończyło się na lekkim strachu. Koszt - gratis.
A - Leo_ś jest po zdrowej wycieczce ze Szczecina do Woli Okrzejskiej - jazda autostradami z prędkością 110 - 120 km/h - spalanie wyszło na poziomie 5,45 l / 100 km; do kosztów paliwa muszę doliczyć koszty przejazdu autostradą A2 - opłacało się, trasa minęła szybko i spokojnie.




Tak więc Leo_ś ma test długodystansowy zaliczony - 1429 km - na 5. Komfort podróży jak na auto klasy budżetowej - bardzo dobry. Następne czynności serwisowo-obsługowe w przyszłym roku - wymiana rozrządu wraz z pompą wody oraz oleju i filtra oleju. A na razie trzeb jeździć i dbać o Leo_sia. No i obiecany film instruktażowy:

A teraz kolejność czynności podczas wymiany owego tytułowego filtru powietrza:
1. wypiąłem przewód dolotowy 
2. wypiąłem kostkę małą tę po prawej (jak na filmie) 
3. poluzowałem obejmę rury wylotowej - za tym dziwnym ustrojstwem SIEMENSa VDO - i zsunąłem z obudowy filtra 
4. wypiąłem obudowę filtra z dwu gumowych mocowań z przodu i z tego jednego pod spodem filtra - trzeba go odsunąć w lewo 
5. odkręciłem 4 torxy 
6. otworzyłem obudowę wymieniłem filtr - kurcze ten zamiennik ma inną i cieńszą gąbkę 
7. czynności montażowe w odwrotnej kolejności ;)

2 komentarzy:

  1. A niby taki prosty samochód Dacia - a tu taki proszę ZONK :D.

    OdpowiedzUsuń
  2. No w swoim życiu nie spotkałem się z takim sposobem wymiany filtra powietrza. Zawsze to wyglądało o wiele szybciej i łatwiej. A obecnie w dokkerze to naprawdę pędzikiem :P. Człowiek cały czas się uczy jednak.

    OdpowiedzUsuń

P     o     L     E     C     A     M     ↴




Podgladano:

35,840