Dacia Logan 1.5 dci

No i przyszła kolej na kolejny samochodzik w rodzinie :). Kiedyś chciałem pozwolić sobie na nowy - nie udało się. Dzisiaj stało się to prawie możliwe. Prawie bo samochód prawie nowy - 2008 rok produkcji i tylko 51000 km


P     o     L     E     C     A     M     ↴

29 maj 2012

Zastava 1100p

Miałem okazję ostatnio ujrzeć tytułowy samochód jeden z lepszych w bloku socjalistycznym w Europie. Licencjonowany Fiat 128 produkowany w Jugosławii, a w latach 1974 - 1983 montowano ją w Polsce w FSO na Żeraniu pod nazwą Zastava 1100P.

Jej historię możemy poznać na stronach wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zastava_101 a przedstawia się w wielkim skrócie tak:
W odróżnieniu od pierwowzoru Zastava 101 była pięciodrzwiowym hatchbackiem. W początkowym okresie produkcji posiadała silnik o pojemności 1116 cm³ o mocy 55 KM co wystarczyło, aby ważący 850 kg samochód rozpędzić do prędkości 140 km/h. Od 1974 do 1983 montowano ją w Polsce w FSO pod nazwą Zastava 1100P. W Polsce dokonano uzupełnienia gamy samochodu o model 3 drzwiowy, który nazwano Zastava 1100 Mediteran. Jego produkcję rozpoczęto pod koniec 1980, w początkowym okresie stosując drzwi przednie i tapicerkę z dwudrzwiowego Fiata 128. Zastava 1100 Mediteran przez pierwszy rok produkcji była wytwarzana tylko i wyłącznie w Polsce. Nadwozie Zastavy 1100 Mediteran produkowano początkowo w Kielcach. Pomimo montażu aut w kraju prawie przez cały okres wytwarzania trzeba było płacić za niego dewizami w tzw. eksporcie wewnętrznym, ale przez okres od roku 1982 do 1983 auta były dostępne w sieci Polmozbyt za złotówki.
Więcej na w/w stronie, a także na stronie fanów Zastavy 1100p http://zastava1100.prv.pl. Po niżej kilka (reszta) ujęć spotkanego "zabytku" na jednym z podwórek Szczecina:




0 komentarzy:

Prześlij komentarz

P     o     L     E     C     A     M     ↴




Podgladano:

35,846